Als iemand een gesprek voert met iemand merk je vaak dat iemand niet echt met zijn/haar aandacht bij het gesprek is, maar afdwaalt naar andere dingen die hem/haar bezig houden. Luisteren is veel meer dan informatie verzamelen. Als je laat merken dat je goed luistert, getuigt dit van respect, aandacht en betrokkenheid. Mensen die goed kunnen luisteren worden over het algemeen sympathieker gevonden.

Het is dus belangrijk om echte aandacht voor je klant te hebben, stel je open voor klant, voor zijn mening en wensen. Veel mensen voelen heel goed aan of je dit wel of niet vanuit interesse doet.

Onderstaand een aantal tips:
– 
Focus op je gesprek, doe geen andere dingen terwijl je in een gesprek zit
–  Onderbreek de klant of je gesprekspartner niet, laat hem/haar uitpraten
–  Maak luistergeluiden
–  Vat samen en check of je het hebt begrepen
–  Stel eventueel verdiepingsvragen
–  Vraag wat iemand van je verwacht.

Doe er je voordeel mee!